Skip to main content
Nyheter & kunskap

Information kring Korttidsarbete

By 27 maj, 2020juni 1st, 2021No Comments
I samband med Coronavirusets utbrott presenterades ett antal olika stödpaket. En av dessa är korttidsarbete. Företag som har allvarliga eller tillfälliga ekonomiska problem kan ansöka om stöd ifrån Tillväxtverket att korttidspermittera sina anställda.

Korttidsarbete innebär att en anställd har möjlighet att gå ned i tid helt eller delvis under en period.  Detta är för att företag ska kunna behålla sina anställda istället för att tvingas säga upp personal.

Anställda med månadslön:
När man korttids-permitterar en anställd med månadslön så måste man reducera månadslönen efter rätt procentsats enligt den nivån man vill permittera. Det är även viktigt att i lönehanteringen registrerar hur många timmar som avser korttidspermittering. Detta är för att kunna använda detta som underlag inför avstämningen till Tillväxtverket.

Man måste även tänka på om frånvaro och avdrag ska beräknas på den tillfälligt nedsatta lönen eller ordinarie lön. Oftast regleras detta i kollektivavtalet.

Anställda med timlön:
För att registrera avdraget för en anställd med timlön så måste man räkna om timlönen utifrån avdraget som ska göras på lönen.  Man behöver även dokumentera timmarna på samma sätt som de med månadslön inför avstämningen till Tillväxtverket.

Hantering av frånvaro:
Utgångspunkten är att man vid löneberäkning hanterar all frånvaro utifrån den anställdes ordinarie arbetstid. Frånvaro som inte omfattas av stödet är följande: sjuk, föräldraledighet, vård av barn samt semester. Det dagar som avser den typen av frånvaro ska vid avstämningen räknas bort.

Tycker du att det låter krångligt? Vi hjälper gärna till med rådgivning eller praktisk hjälp!
Välkommen att kontakta oss.