Vi är Odoo Partner
Allt-i-ett-systemet Odoo
Odoo är ett komplett och kostnadseffektivt system som kombinerar flexibilitet med användarvänlighet. Med åttio "appar" i standardversionen, och tio tusentals som tillval, erbjuder Odoo en möjlighet att samla all din data och alla processer i ett och samma system.
Läs mer om OdooNågra av våra nöjda kunder
Vilket system är egentligen bäst?
Vid val av ett nytt molnbaserat affärssystem är det ofta vi möts av rädsla. Det är en stor investering och frågorna är många, vilket man måste ha förståelse för. Viktigt är också att man får med sig hela teamet in i det nya affärssystemet genom t.ex. internutbildning.
Vi har samlat svar på en del vanliga frågor som vi ofta får från företag som påbörjat sitt arbete med att hitta ett nytt affärssystem. När du läst färdigt denna guide ska du känna dig trygg i att gå vidare med din offertförfrågan eller val av leverantör för ditt nya affärssystem.
Tveka inte att kontakta oss om det är någonting du saknar eller känner dig osäker på.
Vilket affärssystem ska jag välja?
När du ska välja affärssystem är det vanligt förekommande att du måste ta beslut som kräver en omfattande utvärdering. Detta för kunna att välja rätt system för din verksamhet.
Vi vet att det är svårt att välja rätt med så många olika affärssystem och affärssystemleverantörer att välja bland. Bara i Sverige finns idag cirka 30 st olika affärssystem och ännu fler leverantörer.
Följ vår checklista nedan om hur du ska göra för att välja affärssystem.
Innan du väljer affärssystem
Börja alltid med att svara på dessa frågor:
- Vad har företaget för behov?
-
Hur ser era processer ut och behöver de ses över?
- Hur ser er målsättning ut?
- Finns det några andra krav på ert affärssystem?
Jämför därefter affärssystem
Du har nu kommit till stadiet där du behöver välja ut ett par stycken affärssystem att jämföra mellan eller begära in offert från din leverantör. Se till att systemen täcker funktionerna du kommit fram till i steget ovan.
Några exempel på affärssystem är:
Odoo, Visma, Fortnox & Bokio
Det är vanligt att tro att verksamheten ska använda ett visst affärssystem, men det kan senare visa sig att företaget har helt andra behov och förutsättningar och att ett annat system faktiskt passar verksamheten bättre.
Behöver du hjälp med kartläggning och jämförelse? Vi kan hjälpa dig att komma igång.
Våra systemtjänster
Vi är en systemleverantör som hjälper våra kunder att välja, implementera och förvalta rätt system för deras verksamhet. Vi kan hjälpa dig som kund med hela systembytesresan, eller möta dig där du är idag. Våra tjänster innefattar:
Förstudie
Ett systembyte är inte gjort i en handvändning. Det krävs samsyn om vad som ska åstadkommas och en djupare insyn i vad varje organisation kräver för lösning. Det som händer i företaget, alla processer, mappas upp i en flödesanalys vilket skapar goda förutsättningar för ett optimalt och optimerat systembyte.
Implementation & integrationer
Vi hjälper till med övergången till de molnbaserade system där vi är återförsäljare. Vi driver detta som ett projekt, där vi delar upp arbetet i olika faser med bland annat konvertering, effektivisering, digitalisering och utbildning i ett paket.
Support & förvaltning
När implementationen är färdig erbjuder vi alltid snabbtillgänglig support och förvaltning av ert nya affärssystem. Det betyder att vi alltid finns där för att uppdatera, ändra och underhålla ert nya affärssystem så att det lever upp till den standarden som krävs.
Vanliga frågor om interimstöd
Skillnad mellan Visma och Fortnox?
Visma och Fortnox är de två ledande företagen inom bokföringsprogram och affärssystem. De riktar sig till alla typer av bolagsformer och kan anpassas efter användarens behov.
Förutom den löpande bokföringen erbjuder systemen funktioner som hantering av kund- och leverantörsfakturor, löner och integrationer med bank. Den största skillnaden mellan Visma och Fortnox är gränssnittet. I Vismas affärssystem kan man enkelt skapa både bokslut och deklaration, vilket Fortnox i dagsläget saknar. Är du ny inom bokföring kan du enkelt få en helhetsbild av alla delar genom att använda Visma. I övrigt handlar valet till stor del om personlig preferens.
Du behöver inte ta beslutet själv – vi hjälper dig att hitta och välja rätt system för din verksamhet. Klicka här för att komma i kontakt med våra experter.
Fördelar med Visma
Visma har sedan starten 1996 anammat det moderna och levererat lösningar för molnet. Efter lanseringen av Visma eEkonomi har de växt enormt, särskilt bland småföretagare. Övriga program inom Visma SPCS och flaggskeppet Visma.net har också fortsatt att stärka sin position.
Idag erbjuder Visma ett brett utbud av lösningar för kunder inom olika branscher och med varierande behov.
Fördelar med Fortnox
Fortnox är ett molnbaserat affärssystem, vilket innebär att du alltid har tillgång till det online. Systemet fungerar på både PC och Mac, oavsett operativsystem.
Du kan enkelt skapa nya konton för andra användare eller dela med dem som behöver åtkomst. Din data säkerhetskopieras automatiskt och är alltid skyddad med kryptering.
Vad kostar ett affärssystem?
Att försöka säga vad ett affärssystem kostar är som att säga hur långt ett snöre är. Det vill säga nästintill omöjligt. Det finns så många aspekter att ta hänsyn till och några av dessa har vi nämnt här ovan.
Men det finns statistik framtagen som grundar sig på flera hundra offerter och upphandlingar, där man hävdar att kostnaden för implementation av ett nytt affärssystem beräknas kosta ca 1,5% av ett företags omsättning. Samtidigt ser man att den lägsta implementationskostnaden ligger på 0,06% av omsättningen och den högsta på cirka 18% av omsättningen.
De flesta affärssystem har även en licenskostnad per användare som tillkommer utöver implementationskostnaden. Kostnaden för licenser beror på val av paket och antalet licenser.
Hur kan vi hjälpa dig?
Vi på UCS One Business hjälper dig att hitta rätt affärssystem
Vi på UCS One Business har lång erfarenhet av att jobba i flertalet stora affärssystem. Vi är både certifierad Visma Partner till Visma SPCS och Visma.net samt Fortnox Byråpartner. Utöver dessa har vi även ett nära samarbete och god erfarenhet av Bokio, Flex Applications, Hogia Lön, Oxceed och Swinx. Det innebär bland annat att vi säljer och utbildar i deras system.
Med vår expertis kan vi hitta den bästa lösningen för just din verksamhet. Allt för att ekonomihanteringen ska bli så enkel och effektiv som möjligt för dig.
Vill du få klarhet i vilket system som passar ditt företag bäst?
Boka en systemdemo med våra experter eller skicka en kontaktförfrågan!
Har du funderingar gällande affärssystem? Fyll i formuläret så hör vi av oss till dig!
Arezo Ghannadan
Affärsutvecklare Odoo
Telefon: 070-062 89 74
E-post: arezo.ghannadan@ucsone.se