
Hösten innebär ofta fler sjukdagar och vab, vilket kan skapa utmaningar i vardagen. För att göra processen enklare för både arbetsgivare och anställda är det viktigt att ha tydliga rutiner för hur frånvaro ska hanteras.
Att tänka på som arbetsgivare
Som arbetsgivare rekommenderar vi att du informerar dina medarbetare om:
- När frånvaro ska anmälas.
- Hur anmälan ska göras – exempelvis via telefon, sms, mejl eller i ett särskilt system.
- Vilken information som behöver lämnas – typ av frånvaro (sjukdom, vab, vård av anhörig etc.).
- Vad som gäller vid längre frånvaro – till exempel när läkarintyg krävs eller om särskilda blanketter behöver fyllas i.
Genom att vara tydlig med instruktionerna skapas trygghet för medarbetarna, samtidigt som administrationen blir enklare och lönehanteringen korrekt.
Vid sjukdom
Dag 1–7 den anställde behöver inte lämna läkarintyg till arbetsgivaren.
Från dag 8, läkarintyg krävs som huvudregel från sjukdag 8 (räknat från första sjukdagen) och ska lämnas till arbetsgivaren för att den anställde ska ha rätt till sjuklön. Arbetsgivaren har rätt att kräva läkarintyg från en tidigare dag om det finns särskilda skäl.
Från dag 15, efter dag 14 upphör arbetsgivarens ansvar för sjuklön. Därefter tar Försäkringskassan över och betalar sjukpenning. Undantag, till ex. i vissa kollektivavtal där det kan finnas kompletterande ersättningar.
I intyget framgår att medarbetaren är sjuk, hur länge frånvaron förväntas pågå och i vilken omfattning arbetsförmågan är nedsatt. Däremot behöver det inte stå vilken diagnos det gäller – den informationen är sekretessbelagd.
Även om du som arbetsgivare inte har rätt att kräva att diagnosen lämnas ut, kan det ibland vara värdefullt att känna till mer om orsaken till frånvaron. Genom en öppen dialog kan du lättare anpassa arbetssituationen, erbjuda rätt stöd och underlätta en smidig återgång till arbetet.
Rekommendationen är därför att uppmuntra till frivillighet: att medarbetaren delar det hen själv känner sig bekväm med, så att ni tillsammans kan hitta de bästa lösningarna.
Vid VAB (vård av barn)
Om ditt barn blir sjukt och du därför inte kan arbeta, har du rätt att stanna hemma och ansöka om ersättning från Försäkringskassan.
Du kan få ersättning för vab när barnet är mellan 8 månader och inte fyllt 12 år, i vissa undantagsfall kan man även ansöka om vab när barnet är äldre. Läs mer om vad som gäller på Försäkringskassans websida – Vård av barn (vab) https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab
Ersättning för vab kan betalas ut i 120 dagar per år för ett barn och läkarintyg krävs från dag 8 (för barn under 12år)
Behöver du rådgivning kring hur man böra tänka gällande vab och sjukdagar?
Kontakta oss gärna för att diskutera hur du bäst anpassar dina rutiner efter gällande lagar och regler.