Skip to main content

Öka intresse & engagemang hos din nyanställde med preboarding

By 29 mars, 2022maj 28th, 2024No Comments

Vad är Preboarding? 

Den del av arbetsplatsintroduktionen som innefattar tiden från att anställningsavtalet signeras till och med medarbetarens första anställningsdag kan kallas för preboarding. Syftet med preboarding är att ge den nya medarbetaren de bästa förutsättningarna för att bli framgångsrik i sin nya organisation. 

Varför ska företag ha en Preboarding-process? 

En systematisk och väl genomförd preboardingfas ökar chansen för arbetsgivaren att få en engagerad och lojal arbetstagare som stannar kvar. Samtidigt minskar det startsträckan för den nya medarbetaren att börja leverera i sitt uppdrag. Med tanke på att det är 69% mer sannolikt att en anställd stannar kvar i företaget i upp till tre år om de deltar i ett organiserat introduktionsprogram*, bör preboarding stå högt på listan för många arbetsgivare. 

Hur skapar man en bra process? 

Nyckeln för en lyckad preboarding-process är att det finns en kontinuerlig, men väl avvägd, kontakt mellan arbetsplatsen och den nya kollegan från dagen anställningsavtalet skrivs. Det kan gälla telefonsamtal och mail, men även mer kreativa lösningar så som videohälsningar eller bilder. Även att bjuda in till digitala eller fysiska möten med arbetsgruppen. Kanske inplanerade kick-offs eller en lunch ihop med utsedd fadder/mentor, skapar naturliga möjligheter för den nya medarbetaren att lära känna sina nya kollegor och bygga tillhörighet redan innan första arbetsdagen.  

Genom en kontinuerlig och genomtänkt kontakt kan även praktisk information ges och samlas in. Då också frågor fångas upp och besvaras. Minst lika viktigt som att informera om kommande arbetsuppgifter, kan det vara att berätta om var de bästa lunchställena är. Redogöra för fikatider och vilken tid de flesta brukar komma in till kontoret på morgonen är också uppskattat och viktigt.

Därför bör ditt företag satsa på Preboarding 

En väl genomförd preboarding ökar intresset och engagemanget hos den nyanställde. Detta i sin tur höjer känslan av lojalitet och samhörighet redan från start. Medarbetaren kan snabbare ägna sig åt sitt grunduppdrag om denne inte behöver ägna första tiden åt att försöka förstå vilka förväntningar som finns. Eller lägga tid på att fylla i praktisk information. På detta vis blir medarbetaren även produktiv snabbare. En win-win, med andra ord!

 

* Tayla N. Bauer Ph.D Onboarding New Employees: Maximizing Success, SHRM Foundation 

Vill du få stöttning i att ta fram rutiner och processdokument för preboarding i ditt företag?
Våra HR-konsulter hjälper dig! Välkommen att kontakta oss

Philip Malm

Philip Malm
Affärsområdesansvarig HR
Telefon:  070-812 37 63
E-post:  philip.malm@ucsone.se