Så får du ett lyckat samtal!
Efter årsskiftet brukar många ha medarbetarsamtal och även följa upp föregående årsmål som senare kommer vara en del av underlaget för den kommande lönerevisionen under våren
Traditionellt sätt så har man ett medarbetarsamtal om året. Man jobbar på med dessa mål och när det gått ett år gör man en utvärdering för att se hur måluppfyllelsen gått. Ett år är lång tid och studier har visat på att flera medarbetarsamtal under åretsgång är med framgångsrikt än ett om året.
För att medarbetarsamtalet ska ge något för både medarbetaren och organisationen så bör det finnas en mall som följs och som sedan följs upp under årets gång för att stämma av hur det går och vad som eventuellt kan behöva korrigeras eller ändras beroende på hur förutsättningar ser ut under åretsgång. Har man en bra grundmall som belyser olika områden som är viktiga för att utveckla medarbetaren såväl som organisationen så kan det komma väldigt bra saker genom medarbetarsamtal.
Det är också viktigt att låta medarbetaren prata och sätt sina egna mål inom ramarna för organisationen. Undvik att försöka ”lösa” de problem som medarbetaren presenterar. Lyssna och ställa frågor istället! Genom att medarbetaren själv får komma med lösningen ökar chansen att en förändring sker.
Så vår rekommendation till er är att:
- Ha ett medarbetarsamtal som behandlar alla delar och där tydliga mål sätts upp för individen.
- Följ sedan upp samtalet och målen under årets gång med 3-4 mindre och lite mer avslappnade samtal under året.
- Lyssna aktivt och ställ följdfrågor.
Söker du hjälp?
Vill du ha hjälp att se över befintliga mallar, skapa nya eller kanske vill ha stöttning i att hålla medarbetarsamtal som inte alltid är så enkelt som man kan tro. Då är du välkommen att höra dig till oss så hjälper vi dig!
Philip Malm
Affärsområdesansvarig HR