Skip to main content
Nyheter & kunskap

Vad gör egentligen en lönekonsult?

By 27 september, 2021juni 15th, 2023No Comments

“Hur svårt kan det va’ – det är väl bara att trycka på knappen den 25:e? Sköter inte systemen allt nu för tiden?”

Det här är vanligt förekommande påståenden när det handlar om löneadministration, men riktigt så enkelt är det inte. Löneprocesser är komplexa och lönekonsulten är en oumbärlig resurs för alla arbetsgivare i frågor som rör personalens löner. 

Vad gör en lönekonsult?

Områden som en lönekonsult arbetar med dagligen är löpande lönehantering, förmåner, redovisning av skatter och avgifter samt analys och rådgivning av lagar, regler och kollektivavtal. Oavsett om ett företag har tre eller trehundra anställda, så  behöver den löneansvariga dessutom kunna göra allt från att skicka statistikrapporter till olika myndigheter, ta fram underlag till diverse intyg samt svara på frågor om pensionsavsättningar och friskvårdsbidrag. 

Här är några områden du kan känna dig trygg med att en lönekonsult kan: 

  • Kollektivavtal 
  • Nya lagar, regler och rättsfall. 
  • Systemkunskap 
  • Digitalisering  
  • Rapportering – Skatteverket, FORA, Collectum, Försäkringskassan och Svenskt Näringsliv kräver flertalet återkommande rapporteringar i olika digitala filformat. 

Några vanliga frågor en lönekonsult kan besvara/hjälpa dig med: 

  • Vi vill bjuda alla anställda på frukost varje fredag. Blir det kostförmån? 
  • Varför står det engångsskatt på mitt lönebesked? 
  • Jag funderar på att skaffa en förmånsbil. Hur kommer det påverka min lön? 
  • En av våra anställda ska sluta. Kan ni ta fram ett arbetsgivarintyg?
  • På mitt lönebesked står angivet både obetalda och betalda semesterdagar. Vad betyder obetalda – jag har väl rätt till 25 semesterdagar? 
  • Jag har en anställd som varit långtidssjukskriven. Hon kan väl inte ha full semester? 

Löneadministrationen på ett företag innebär med andra ord mycket mer än att bara trycka på en knapp den 25:e varje månad.

Processen kräver specialistkunskap och att man ständigt håller sig uppdaterad på lag- och regeländringar. Att lägga detta ansvar- och binda kunskapen till en och samma person inom företaget gör processen väldigt sårbar. Vad händer om löneansvarig på företaget blir sjuk, har semester eller helt enkelt slutar? 

En lönekonsult kan ansvara för hela löneprocessen i ert företag samtidigt som ni får tillgång till ett team där alla arbetar enligt samma arbetssätt och enhetliga processer. Med en tydligt dokumenterad arbetsprocess, ett digitalt arbetssätt och SRF:s branschstandard blir arbetet mindre personberoende. Skulle lönekonsulten bli sjuk eller vara frånvarande en längre tid så finns teamet alltid redo att täcka upp. 

Funderar ni på att anlita en lönekonsult?

Vi på UCS One Economy hjälper gärna till. Kontakta oss, så beskriver vi hur vi tillsammans kan gå vidare för att kartlägga era behov och komma ram till en lösning. Våra lönekonsulter är redo att hjälpa dig! 

OffertförfråganKontakta oss