Lönegaranti till följd av Coronapandemin
I spåren av COVID-19 har många företag haft en tuff vår. Vissa företag har tyvärr gått i konkurs eller genomgår en rekonstruktion. En del av konkursen som i hög grad påverkar de anställda är lönegarantin som Länsstyrelsen ansvarar för. Lönegarantin innebär att de anställda kan få ersättning för lön eller liknande som arbetsgivaren är skyldig. Det är konkursförvaltaren eller rekonstruktören som bestämmer om de anställda har rätt till lönegaranti och hur stor ersättningen blir. Det är sedan Länsstyrelsen som betalar ut ersättningen.
Det finns dock en del regler kring detta som inte alla är medvetna om. Exempelvis har en anställd inte rätt att få ersättning för intjänad komptid eller för mer än fem sparade semesterdagar från förra semesteråret samt årets semesterlön. Utöver detta är det satt ett maxbelopp för lönegarantin på fyra prisbasbelopp, 189 200 kr (avser 2020) och den anställde kan få lönegaranti under högst åtta månader. Det kan alltså vara mycket pengar den anställde riskerar att gå miste om vid en konkurs.
Våra konsulter möter ofta en rädsla hos företagare att kontakta en konkursförvaltare om företaget börjar gå dåligt. Vår ställning är att företag inte bör vänta för länge innan de tar en första kontakt och se det som en möjlighet till hjälp.
Behöver du hjälp? Välkommen att kontakta oss.