Skip to main content
Nyheter & kunskap

Vad är arbetsmiljö? HR förklarar

Vad är arbetsmiljö HR förklarar

Arbetsmiljö är allt det som påverkar hur vi har det på jobbet. Det handlar till exempel om hur det ser ut i lokalerna där vi vistas under arbetsdagen, hur vi pratar med varandra, och om de digitala system vi arbetar i. Det handlar också om hur arbetet är organiserat. 

Individ, grupp och organisation

Man brukar prata om arbetsmiljö som något som påverkas av individ, grupp och organisation.

Om det till exempel är stressigt och hög arbetsbelastning på en arbetsplats kan det gå att påverka på flera nivåer.

  • Som individ: Som individ kan man i viss mån lära sig hantera sin egen stress. Om det behövs ska chefen hjälpa till att prioritera vad som är viktigast att hinna med. Det kan också vara viktigt att tänka på hur man bemöter sina arbetskamrater även i stressiga situationer.
  • Som grupp: Man kan ta upp frågan om hög arbetsbelastning i sin arbetsgrupp, till exempel på en arbetsplatsträff, och prata med varandra om hur man kan stötta varandra på bästa sätt.
  • Som organisation: Närmaste chef eller skyddsombud kan lyfta frågan om hög arbetsbelastning till de som leder verksamheten. Då kan arbetsgruppen få hjälp att göra något åt de organisatoriska orsaker som ligger bakom stressen.

Forskning visar att det finns en stark koppling mellan en bra arbetsmiljö och en hög kvalitet på den verksamhet som bedrivs på arbetsplatsen. 

Genom tydliga strategier och riktlinjer för hur vi alla ska förhålla oss till varandra, våra kunder och leverantörer samt till det som händer runt oss, underlättar det vår vardag. Det gäller såväl fysiska faktorer som de organisatoriska och sociala faktorer, vilket innebär att vi ska ta hänsyn till hårda och mjuka värden.

En god arbetsmiljö främjar verksamhetsutveckling. Det är därför viktigt att arbetsmiljön integreras i verksamhetens olika delar och blir en naturlig del i all verksamhetsplanering. Ett väl genomtänkt arbetsmiljöarbete är ekonomisk lönsamt, minskar ohälsan och ökar arbetsglädjen.

Att ha en god arbetsmiljö är viktigt ur flera perspektiv:

  • Humanistiskt – för att motverka ohälsa och sjukdom.
  • Ekonomiskt – för att undvika kostsamma sjukskrivningar och minskad produktivitet.
  • Juridiskt – för att du som arbetsgivare enligt lag är skyldig att förebygga sjukdom, olycksfall och ohälsa.

En av delarna i att kunna arbeta både operativt och strategiskt med arbetsmiljön handlar om att säkerställa att alla har rätt kunskaper och utbildning. Men det viktiga är inte vad du gör under utbildningstillfället utan att du vet hur du ska agera i morgon och fortsättningsvis. Då arbetsmiljö är något vi måste jobba med varje dag, tillsammans.

Därför rekommenderar vi vår mest uppskattade arbetsmiljöutbildning 6-3-6, där vi bygger kunskap över tid. Vi träffas 6 tillfällen à 3 h under 6 månader. Utbildningen är baserad på BAM (Bättre Arbetsmiljö) och skräddarsydd för att passa din verksamhet samt ge er de kunskaper och verktyg ni behöver för att göra ert arbetsmiljöarbete effektivt och framgångsrikt.

Vill du veta mer om arbetsmiljö? Kontakta Sofia!

Sofia Regnander

Sofia Regnander
Affärsområdesansvarig HR & HR Partner
Telefon: 073-524 73 42
E-post:  sofia.regnander@ucsone.se